התמחות בטיפול בכאב: כאב כרוני, פיברומיאגליה

כאב הוא הסיבה השכיחה ביותר לפניה לגורם

סבלתי מכאבי מפושטים ודלקות בגידים

סבלתי מכאבי מפושטים ודלקות בגידים

רפואי. כל מי שסובל מכאבים באופן כרוני מרגיש במידה מסוימת חסר אונים. רבים מהסובלים מכאב כרוני תלויים בתרופות שמשפרות את מצבם באופן חלקי וסימפטומטי בלבד. אצל חלק מהאנשים

הכאב הפך להיות יומיומי וההתמודדות עם הכאב הפכה לחלק מרכזי בחייהם.

הכאב יכול להיות על רקע אורטופדי (נובע מעמוד השדרה, מפרקים, שרירים, כאבי ברכיים, כתף קפואה, קרעים בשירי וגידי הכתף, טניס אלבו / מרפק טניס, כאבי גב תחתון, כאבי גב עליון, כאבי צוואר, דרבן בכף הרגל, פריצת דיסק, בלט דיסק ועוד…), על רקע כלי דם או עצבי (מיגרנות, כאבי ראש, נוירופתיות, סכרת), על רקע הורמונאלי (כאבי מחזור, תסמונת קדם ווסתית), מערכת העיכול (מעי רגיז, עצירות), על רקע ממחלה ממאירה ועוד…

 מדוע נוצר הכאב? האם יש בו צורך?

הכאב הינו סימן שמשהו בגוף אינו כשורה, הוא מתריע על סכנה ועל צורך בהתייחסות וטיפול. הכאב הוא למעשה אות מצוקה שקורא לטיפול. לעיתים הכאבים הינם אפיזודה שחולפת מעצמה, ולעיתים הכאב הופך לחלק מן החיים, מגביל את התיפקוד היומיומי, גורם לתחושה כללית לא טובה, לחסר מצב רוח ואף לנדודי שינה.

אדם מבוגר הסובל מכאבי גב כרוניים מתקשה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות, נוטל משככי כאב שמועילים רק לתזמן מוגבל, אינו יוצא לבלות, מפסיד שעות ושימי עבודה והופך מתוסכל בגל המגבלה הגופנית.

איך מטפלים בכאב? כאב אקוטי וכאב כרוני?

מטרת הטיפול היא להחזיר את הסובל מכאבים במהירות לפעילות יומיומית רגילה, להפחית את השימוש בתרופות משכיחות כאב, לשפר ולאזן את פעילות מערכת העצבים ואיברי הגוף.
הרפואה המערבית בדרך כלל יעילה מאד בעזרה וטיפול סימפטומטי בכאב האקוטי וקיימים מחקרים רבים ותרופות רבות נוגדות כאב ודלקת כמו וולטרן, ארקוקסיה, אקמול, טרמדקס ועוד…

היום מחקרים מראים שיש חשיבות גדולה לטפל במצבי כאב אקוטיים ולא להניח להם לחלוף לבד, כיוון שלעיתים כאב אקוטי שאינו חולף הופך לכאב כרוני שמשפיע על מספר מערכות בגוף. בהדמיה של MRI ניתן לעיתים לאתר איזורים שמושפעים מהכאב, כלומר יש 'הטבעה' או זיכרון של הכאב במוח. זיכרון הכאב 'שהוטבע במוח' משנה את תפיסת המוח בנוגע לכאב. המוח כביכול 'מתייק' את הכאב וזוכר אותו ומזכיר את תחושתו. לעיתים למרות שפציעה נרפאה, למרות שדלקת שהיתה בברך חלפה אנשים מספרים שעדיין יש להם כאב. מהי הסיבה? הסיבה היא שהמוח מתייק את הכאב וזוכר אותו, לכן חשוב לטפל במצבי כאב אקוטיים וכרוניים כאחד.

טיפול במצבי פיברומיאלגיה וכאב כרוני. מהי הגישה הנכונה ביותר?

הכאב הכרוני הינו מצב שונה, בתחילה מדובר באיבר או חלק בגוף שהינו 'חולה' כמו פריצת דיסק, אבל בהמשך זה הופך לדבר אחר. משנות ה-60 של המאה הקודמת הטיפול בכאב הפך לתחום ולאומנות בפני עצמה. הרופאים הבינו שכאב כרוני מקבל שיקוף במוח, והופך 'לחלק' ממבנה החשיבה, הכאב מוטבע בתוכננו! לכן החלו להשתמש לטיפול בכאב גם בתרופות נוגדות דיכאון המשפיעות על המוח בשילוב עם תרופות אנטי דלקתיות. בעיקר שכיח השימוש בתרופות נוגדות דלקת במצבים כמו פיברומיאלגיה, עייפות כרונית, כאבי גב כרוניים בקרה קטועי גפיים ועוד…

אדם שמתמודד עם כאב כרוני נודד בין רופאים רבים: הוא פונה לאורטופד, לרופא כלי דם, ראומטולוג, לרופא פנימאי ולבסוף נותר עם רשימת תרופות שאמורה לגאול אותו מייסוריו לפחות במידה מסויימת. הבעייה שתרופות אלו מעמיסות על הכבד ויש להן רשימה נכבדת של תופעות לוואי. אך מכיוון שהכאב והסבל גדולים ואין ברירה, אז לוקחים….

יש אנשים הסובלים מכאב למרות שאין להם ממצא רפואי כלשהו. הם נודדים מרופא לרופא ולבסוף מתייאשים. כך, בלית ברירה 'הוגדרה' מחלת הפיברומיאלגיה. לרופאים פונים אנשים עם מגוון עצום של כאבים בכל הגוף אך בבדיקות הרפואיות אין ממצאים, בעבר היו שולחים לפסיכולוג. כיום יודעים שמדובר בפיברומיאלגיה ומכירים בכך כמחלה.

איך עמותת הכאב מגדירה כאב? מדוע סף הכאב של אנשים שונה שונה?

אז מהו בעצם כאב? "כאב הוא תחושה וחוויה רגשית שאינם נעימים, עם נזק אמיתי או פוטנציאלי לרקמה" (Merskey, 1986). קיים קושי אמיתי לסווג את הכאב כיוון שכאב הוא תפיסה פרטית, מה שכואב לאדם אחד אינו כואב לאדם אחר. בעבודתי בבית חולים אסף הרופא במחלקה האורטופדית הבחנתי בתופעה מדהימה: נכנס מטופל ומתלונן על כאב ברכיים שמעט מציק לו, בצילומי הברכיים שלו ניתן לראות שחיקת סחוסים ניכרת, והרופא משתומם כיצד המטופל אינו 'צורח ' מכאב. אחריו נכנס אדם שגם הוא מתלונן על כאבי ברכיים, אך הפעם חמורים, שמעירים אותו משינה וגורמים למגבלה תיפקודית. בצילומי הברכיים שלו ובבדיקות הנוספות רואים סימנים מועטים בלבד היכולים להעיד על כאב כה רב. כיום יודעים שהכאב הוא נתון סובייקטיבי, כל אדם הוא שונה ופרשנות הכאב של כל אחד שונה, ולכן גם רמת הסבל מתנה מאדם לחברו. במחקר שנעשה בבית חולים רמב"ם בחיפה על פצועים מלבנון מצאו שפצועים ישראלים לעומת פצועים שבויים לבנוניים החלימו מהר יותר, אחת המסקנות היא שאנשים אופטימיים מחלימים מהר יותר, נתון זה עומד בקורלציה עם העלייה בשימוש בתרופות לדיכאון כטיפול בכאב כרוני.

מערכת העצבים וכאב

לא ידועים קולטנים מיוחדים לכאב. תחושת הכאב נוצרת בין היתר כאשר תאי עצב קולטים מולקולות שפולטות רקמות פגועות, כגון היסטמין ואשלגן.
כיום יודעים כי הגוף עצמו יודע להפיק חומרים הפועלים על קולטנים של מערכת העצבים.
חומרים אלו הם אנדרופינים ואנקפלינים ויש להם השפעה, לפחות חלקית, על כמה תופעות הקשורות להפחתת לכאב.

מהן השיטות הטובות ביותר לטיפול בכאב?

כאמור, טיפול בכאב אקוטי על רקע אורטופדי מבוסס על תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים ושילוב של טכניקות מנואליות מתחום הפיזיותרפיה. כיום יותר רופאים ממליצים על שילוב של דיקור (רפואה סינית או יפנית). מחקרים רבים מראים את היעילות של הדיקור הסינית בטיפול בכאב. היתרון של שילוב הדיקור הוא העדר תופעות לוואי, הדיקור אינו מכאיב, פעולתו מהירה וכבר לאחר מספר טיפולים ניתן לחוש בשינוי. זו הסיבה שאורטופדים רבים מפנים היום לטיפולי דיקור עוד לפני מתן תרופות.

איך דיקור סיני/דיקור יפני מטפל בכאב?

כיצד פועלות הרפואה היפנית והסינית בטיפול בכאב? רפואה יפנית בכלל והדיקור בפרט ידועים כשיטת טיפול מוכחת לכאב. מאז שהדיקור הגיע למערב בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת נערכו מאות מחקרים על יעילות הדיקור בטיפול במחלות שונות ובייחוד על השפעת הדיקור בטיפול בכאבים שונים. בתחילה חשבו שהדיקור מצליח להוריד כאב על ידי אפקט פלסבו (תרופת דמה שאינה מכילה חומר רפואי אך מבחינה פסיכולוגית משפיעה כתרופה) וכי אינו גורם לכל שינוי ביולוגי בגוף. עם זאת, מחקרים בבעלי חיים בהם לא קיים אפקט פלצבו הראו שהדיקור הביא להקלה בכאב. החדרה של מחט דיקור עדינה לנקודת דיקור מגרה את סיבי העצב, ששולחים אותות חשמליים אל עמוד השדרה וגורמים לשחרור של אנדורפינים הגורמים להפחתה בכאב. הדיקור גורם גם לשחרור של הורמון ה-ACTH. הורמון זה משחרר קורטיזול מבלוטת יותרת הכליה. הקורטיזול שמשתחרר הינו חומר נוגד דלקת ויחד עם שחרור של אנדרופינים מביא להקלה בכאב ותחושה כללית טובה יותר.

קיימות נקודות דיקור שגורמות להקלה וריפוי כאב באיזורים ספציפיים, למשל קיימת נקודה באזור הברך שמשפיעה על הפחתת כאב בחוליות הלומבריות (הגב התחתון). שימוש בנקודה זו יחד עם דיקור של נקודות טריגר בגב התחתון יביאו להקלה ניכרת בכאב גב אקוטי וכרוני.

ברפואה היפנית, נעשה שימוש בטכניקות חדשות המבוססות על הרפואה הסינית המסורתית לטיפול בכאבים ספציפיים. ראשית הטיפות הוא בהרגעה של מערכת העצבים והשפעה על המוח בלוטת יותרת הכליה כדי שאלו ישחרר אנדורפינים וקורטיזול שיפחיתו את הכאב ויגרמו לרגיעה ולתחושה כללית טובה, חלקו השני של הטיפול מתמקד בשימוש בנקודות ספציפיות שמשפיעות באופן נקודתי על האזור הכואב.