נדודי שינה – אינסומניה

למה צריך לישון?

השינה נחוצה לעצם קיום החיים ולבריאות טובה, מאגרי הגוף מתחדשים בעיקר בלילה בעת השינה, צמיחת העצמות אצל ילדים מתבצעת במנוחה בעת השינה כיוון שבזמן השינה מופרש הורמון הגדילה שעובד שעוזר בבניית רקמות, בניית שרירים, פירוק מאגרי שומן וויסות רמות סוכר. בנוסף בעת השינה נעשה ניקוי מסויים של הגוף, זהו בעצם ניקוי מרדיקלים חופשיים. יש פסיכולוגים וחוקרי מוח שטוענים שהחלימה היא חלק מניקוי הגוף והמוח, החלימה בלילה היא למעשה 'העיכול' של היום שעבר עלינו והטמעת החוויות בזיכרון. החלימה מאפשרת לנו להתמודד עם חוויות נעימות ולא נעימות שעברנו במהלך היום ולקום נקיים ומוכנים לחוויות חדשות למחרת. אנשים רבים הסובלים מ נדודי שינה / אינסומניה מספרים שאין להם 'כוח' ויכולת לספוג רעיונות חדשים וחוויות חדשות לאחר לילה ללא שינה.
אנשים הסובלים מ נדודי שינה / אינסומניה  סובלים מירידה בריכוז, נוטים להתעורר בבוקר עם טעם מריר' חמוץ בפה וזאת בגלל מיצי קיבה שדולפים לגרון, בנוסף, כיוון שהוגף אינו במנוחה מליאה בלילה עשויים להופיע לאחר לילה של נדודי שינה / אינסומניה כאי רגליים וזאת כתוצאה מתנועות רגליים בלתי רצוניות בזמן שינה.

כמה שעות צריך לישון?

הצורך בשינה משתנה מאד מאדם לאדם. אדם בוגר בריא זקוק בים 4-9 שעות שינה ביממה. ילדים צריכים לישון יותר שעות ומבוגרים פחות.
התשובה לשאלה 'האם אני ישן מספיק שעות' טמונה בתחושת העירנות הכללית בשעות הבוקר שלאחר השינה. אדם שחש עצמו רענן ונמרץ לאחר השינה ומתפקד באופן משביע רצון במהלך היום, הרי שהשינה שלו מספיקה לו.

מהי שינה טובה?

בשינה יש 5 עד 6 שלבים שכולם צריכים להתקיים: שלב 1מתקיים מייד לאחר ההירדמות, זוהי השינה הקלה ביותר. שלבים 3-4 זוהי השינה העמוקה יותר שבמהלכה הישן אינו אמור להתעורר מחלומות, סיוטים, רעשים או לקום לשירותים. בשלב הרביעי השרירים מאד רפויים ולחץ הדם נמוך יחסית. בתוך 4 השלבים יש פרקי זמן בהם קיימת פעילות מוחית מהירה ואינטנסיבית ותנועת העיניים מהירה, פעולת המוח דומה מאד לפעולתו בזמן של עירות אך הגוף והשרירים רפויים מאד. רוב החלימה מתבצעת בעת תנועת העיניים המהירה.

מזה נדודי שינה / אינסומניה?

אינסומניה / נדודי שינה הם הקושי להרדם או להישאר במצב של שינה, או יקיצות רבות במהלך השינה, או שינה קלה שגורמת לאדם להרגיש שלאחר שישן הוא עדיין עייף ועדיין זקוק לשינה.
מחקרים מראים שפחות מ-7 שעות שינה ביום קשורה לסיכון גבוה יותר למחלות לב, סרטן אירוע מוחי.
הסובלים מ אינסומניה / נדודי שינה מספרים שכאשר הם נכנסים למיטה, מחשבות טורדניות מופיעות ומקשות עלינו להירדם, ולוקח זמן רב מכיבוי האור ועד להרדמות.
נדודי שינה  / אינסומניה הם גם מצב שבו נרדמים בקלות, אולם כעבור זמן מה מתעוררים ורק לאחר שעה –  שעתיים או יותר נרדמים שוב.
אינסומניה / נדודי שינה הוא גם מצב שבו אנו נרדמים אך מרגישים שאנחנו ערים. כלומר, מתעוררים בקלות, שומעים כל רעש קטן, וקמים בבוקר עייפים.

מהי יקיצה מוקדמת?

זהו מצב בו  נרדמים בלילה בקלות, אך ישנים רק מספר שעות – עד 3-4 לפנות בוקר. כתוצאה מכך מרגישים עייפים במשך היום.

האם נחירות קשורות לנדודי שינה / אינסומניה?

לרוב הנחירות מפריעות בעיקר לבן/בת הזוג, אבל לעיתים גם הנוחר סובל וחש הרגשה מאוד לא נעימה של שיעול, חנק, וחוסר אוויר.

מדוע חשוב לטפל בנדודי שינה / אינסומניה?

חוסר בשינה גורם לפגיעה בעירנות ובתפקוד התקין במהלך היום.
בנוסף, אנשים הסובלים מנדודי שינה / אינסומניה מפחדים משעות הלילה , מהחשש שלא יירדמו וכתוצאה מתחילים להשתמש בכדורי שינה. כקודי שיהנ אלו בדרך כלל ממכרים ועם הזמן יש להעלות את המינון שלהם, ולעיתים אף תרופות במינון גבוה כבר אינן משפיעות.

האם כדאי לנטול תרופות לשינה טובה יותר? האם זהו הפיתרון הנכון?

תרופות ל נדודי שינה / אינסוניה הן תרופות ממכרנות שמכילות סמי שינה, סמי הרגעה קלים ותרופות נגד חרדה. תרופות אלו נחשבות לתרופות היפנוטיות! תרופות אלו עדויות לגרום לתסמיני גמיל כאשר מפסיקים להשתמש בהן. תרופות אלו מצריכות מרשם רופא והרופאים ממליצים על גמילה איטית , לפחות מספר שבועות כדי למנוע החמרה של המצב.

מהו הטיפול הטוב ביותר ל נדודי שינה / אינסומניה?

פעמים רבות האינסומניה / נדודי שינה נובעים מחרדות, מתח, לחצים, שינה עודפת במהלך היום. לכן, לפני שמתחילים להתמכר לתרופות או כשהשימוש בתרופות עדיין במינון נמוך מומלץ לנסות טיפול טבעי שמטפל בגורמים ל נדודי שינה /אינסומניה ולא רק בסימפטום עצמו. כיוון שאם מדובר במחשבות יתר וחרדות כדור שינה פותר רק את בעיית השינה ולא את מחשבות היתר.

לכן, הטיפול הטוב ביותר ל נדודי שינה / אינסומניה מתחיל באיבחון של מקור הבעיה: לעיתים מאכלים מסוימים שגורמים לנמרצות משפעים על טיב השינה. למשל קפה, שוקולד ותה לא מומלץ לשתות לאחר השעה 18:00 בערב. פעילות גופנית מומלץ לבצע גם עד 18:00. נפילת סוכר בלילה גם יכולה לגרום ל נדודי שינה ולכן יש ללמוד ולווסת את רמות הסוכר באמצעות תזונה חכמה.
בנוסף, על האדם להגיע רגוע אל השינה, ולכן רצוי לתרגל טכניקות הרגעה והרפיה פשוטות או להיעזר בצמחי מרפא מהם ניתן להכין תה מרגיע לפי השינה.

בנוסף, הרפואה הסינית מציעה שילוב של דיקור וצמחי מרפא לשיפור זמן ואיכות השינה. אחת השאלות הראשונות שהמומחה ל רפואה סינית שואל את המטופל היא: 'איך אתה ישן בלילה'? כלומרהסינים ייחסו חשיבות עצומה לנושא השינה. הסינים מחלקים כל דבר ליין וליאנג, כלומר לאקטיבי ופעיל לעומת פאסיבי, איטי, רגוע. לפי הסינים איזון מושג רק כאשר שני קטבים אלו מגיעים לאיזון. לכן, במהלך היום על האדם להיות פעיל ואקטיבי ובלילה רגוע, איטי, פאסיבי.

איך הרפואה הסינית מביאה את הגוף לאיזון ושמשפרת באופן משמעותי את איכות השינה?


כבר לפני יותר מ- 3000 שנה הסינים איתרו נקודות מרגיעות שלחיצה עליהן או דיקור שלהן משפרים את איכות השינה, מרדימים ומעלימים את נדודי השינה / אינסומניה. בנוסף, הסינים הכינו מ צמחי מרפא פורמולות צמחים ייחודיות לשיפור תופעת  נדודי השינה / אינסומניה. הייחוד של צמחים אלו הוא שהם אינם מרדימים במהלך היום ולהיפך, משפרים את הערנות והתפקוד אך בלילה משרים רגיעה ומאשפרים שינה נעימה וטובה.